Köpvillkor

Ansvar:
Vid köp från Ancaria.se gäller dessa vilkor vid beställning.
Konsumenten ansvarar själv för att läsa igenom de allmänna vilkor som finns. Endast personer fylda 18 år får handla hos Ancaria.se.


Alla personuppgifter konsumenten anger i samband med beställning används endast av Ancaria. Ancaria lämnar ej vidare de uppgifter konsumenten förser oss med i någon form.

§ 1 Beställning
Alla beställningar sker via Internet. Ancaria tar ej emot beställningar på något annat sätt än via vårt shoppingsystem på vår hemsida. Vid beställning träffas avtal om köp först när Ancaria bekräftat beställningen genom en e-postad orderbekräftelse som genereras automatiskt av Ancarias databas utan manuell översyn. Ancaria  reserverar sig för prisändringar, slutförsäljning av produkter. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, produktfakta, leveranstid etc. förbehåller Ancaria oss rätten att korrigera detta i efterhand.

§ 2 Priser
Alla priser är angivna i valutan konsumenten väljer och visas inklusive moms.

§ 3 Leveranstider
Alla varor som finns i lager levereras normalt inom 1-3 helgfria arbetsdagar. Om konsumenten beställer en vara som har längre leveranstid skickas hela ordern inom 10-20 helgfria arbetsdagar. Om en vara är helt slutsåld kontaktar Ancaria kunden snarast möjligt med information om beräknad leveranstid.

§ 4 Leveranser och fraktkostnad
Alla leveranser sker med Posten.
Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio (9) dagar från avsändandet. Notera att order som redan levererats ut från vårt system av självklara skäl ej kan ändras.

För ordrar under 150 kr tillkommer fraktkostnad på 15 kr. Ordrar över 150 kr levereras fraktfritt.

§ 5 Ångerrätt
Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du tagit emot en vara vi skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan med originalförpackning är i väsentligen oförändrat skick. Detta innebär att produkten skall kunna säljas som ny till nästkommande kund, utan att denne reagerar på att produkten ser använd ut. Kunden står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt.

Vid åberopande av ångerrätt:
Kontakta Ancarias kundtjänst inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den du avser utöva din ångerrätt på, glöm inte att ange ditt ordernummer.
Returnera varan väl förpackat, snarast och senast inom 30 dagar efter att du meddelat oss om att du att avtalet frånträds.
Varan skall retuneras i ursprungligt skick. 

Ancaria förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett. Ej uthämtad försändelse (se § 8) betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten.

§ 6 Reklamation
Alla reklamationer ska göras inom skälig tid, normalt 7 dagar. Vid eventuellt produktfel bytes varan mot ny.

§ 7 Produktgaranti
Om kunden vill returnera en trasig produkt kontaktar köparen kundtjänst via mail. Frakten till Ancaria står kunden för. Ancaria står sedan för frakten ut till kunden, s.k. inskicksgaranti.

§ 8 Outlösta paket/postförskott
Försändelser som ej lösts ut debiteras på kunden.

För outlösta paket med betalningssätt Faktura debiteras fraktkostnad (tur & retur) samt fakturaavgift.

Vid utebliven betalning lämnas ärendet över till inkasso.

§ 9 Åldersgräns
Ancaria vill göra konsumenten uppmärksam på att lägsta åldersgräns för att handla hos Ancaria är 18 år, eller med målsmans tillstånd.

§ 10 Cookies
Enligt lagen om elektronisk kommunikation, som trädde i kraft den 25 juli 2003, ska alla som besöker en webbplats med cookies få information om att webbplatsen innehåller cookies, vad dessa cookies används till och hur cookies kan undvikas. På denna webbplats används cookies i följande fall: När konsumenten loggar in används en cookie för att komma ihåg att konsumenten är inloggad. Om cookies nekas kommer konsumenten inte att kunna bibehålla inloggning på webbplatsen utan kommer ständigt vara tvungen att logga in igen för att få tillgång till åtkomstskyddat material.

§ 11 Force majeur och reglerat ansvar
Ancaria tar ej ansvar för skada som beror på lagbud, myndighets åtgärd, strejk, blockad, krigshändelse, lockout, bojkott eller annan omständighet utanför företagets kontroll. Detta gäller även om Ancaria själva omfattas av ovan nämnda konfliktåtgärder. Ancaria ersätter inte skada som uppkommer på grund av strömavbrott, datorhaveri eller dylikt som ger anledning till att någon tjänst inte kunnat utnyttjas av Ancarias kunder. Ancaria kan inte heller hållas ansvariga för skador som uppkommit på grund av felaktigt handhavande av en levererad produkt som väsentligen kan tänkas skada produkten.

§ 12 Transportskador
OBS! transportskador skall anmälas omgående efter leverans! Om skadan är synlig på ytteremballaget måste det anmälas direkt när paketet hämtas ut eller levereras av postbudet. Om skadan inte upptäckts förrän konsumenten kommit hem och packat upp paketet så måste konsumenten kontakta Ancaria på info@ancaria.se för att få hjälp med detta.

Ancaria följer Distansavtalslagen som kan läsas mer om här.

§ 13 Nickel
Trots garantier från leverantörer om att alla smycken är nickelfria vill Ancaria ändå varna nickelkänsliga personer att iakta försiktighet och att Ancaria avsäger sig allt ansvar för eventuella alergiska reaktioner.


§ 14 Personuppgifter
När konsumenten lägger sin beställning hos Ancaria uppger denne sina person-/företagsuppgifter. I samband med sin registrering och beställning godkänner konsumenten att Ancaria lagrar och använder dennes uppgifter i Ancarias verksamhet för att fullfölja avtalet gentemot konsumenten. Konsumenten har enligt Personuppgiftslagen rätt att få den information som Ancaria har registrerat om denne. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan konsumenten begära att informationen ska rättas eller tas bort. Kontakta Ancaria i så fall via e-post info@ancaria.se